tirsdag den 15. juni 2010

In meinem Leben...

Jeg har egentlig et ton ting der summer rundt i mit hoved, en fantastisk masse ting jeg gerne vil fælde ned "på papir" en masse tanker jeg gerne vil ha vendt, men det må vige pladsen..

Fordi jeg sad helt stille for mig selv igår aftes og hørte den her sang, og så faldt der en tåre..
fordi den er smuk..

Derfor får i (frit oversat fra tysk) her teksten til "In meinem Leben" med Nena

I mit liv
har jeg været højt oppe at flyve
er jeg faldet dybt
og nogen gange også druknet
og jeg har vundet
og jeg har tabt
og jeg er død
og genopstået
jeg har givet
og jeg har krævet
vi har fundet hinanden
og vi er kommet så langt
Jeg er tæt på mig selv
og igen en fremmed
det har noget at gøre med at være alene
og at ingen kender mig

Jeg vil ikke være fattig
og penge gør mig ikke rig
nogle gange er livet hårdt
oftest er det nemt
jeg har grædt
og jeg har grint
og endelig fundet ud af
hvad der gør mig smukkere
jeg har drukket
og jeg har røget
og jeg har fuldstændig opbrugt
alle mine kræfter
og når jeg igen
er kommet på benene
er livet der igen
er solen der igen

og her er du
holder min hånd og griner
fordi du kender mig bedre end jeg selv gør
jeg er forelsket i dig
og kan ikke forestille mig
mit liv uden dig

I mit liv
er jeg ofte flygtet
jeg har også løjet
og været dig og mig utro
jeg har elsket
og været beruset af det
jeg fløj helt op til himlen
og er sunket ned igen
jeg ignorerer mig selv
og hiver mig selv op igen
jeg lever sundt
og stoffer tager jeg også
jeg tæller årene
og jeg tæller dem ikke
jeg står i mørket
og jeg elsker lyset

og her er du
holder min hånd og griner
fordi du kender mig bedre end jeg selv gør
jeg er forelsket i dig
og kan ikke forestille mig
mit liv uden dig

Jeg elsker mange mennesker
og mange elsker mig
og dem som ikke elsker mig
dem savner jeg ikke
jeg elsker mine børn
og jeg elsker dig
og nogengange føler jeg ingenting
så føler jeg ik engang mig selv

Jeg ønsker fred
og fordragelighed
et hjerte der altid er varmt
så langt er jeg ik endnu
frihed er sundt for mig
jeg sårer nogengange mig selv
jeg føler mig stærk
også selvom jeg ikke altid
står så stærkt
min angst for at dø
forvandler sig til luft
opløser sig langsomt
når livet kalder på mig

og her er du
holder min hånd og griner
fordi du kender mig bedre end jeg selv gør
jeg er forelsket i dig
og kan ikke forestille mig
mit liv uden dig
med dig vil jeg videre og jeg følger dig
og du griber mig altid
og jeg bliver igen så længe her
hos dig
jeg blir igen så længe her
hos dig

Det er selvfølgelig en smule volapyk når det sådan er frit oversat af undertegnede, men jeg smider videoen op fra youtube, så kan du se/høre den originale version...

5 kommentarer:

  1. Tak for oversættelse, og meget fin sang. Jeg tror ikke rigtigt jeg har hørt noget til Nena siden de 99 luftballoner.

    Men, kan ikke lade være at høre - hvorfor poster du tekst og video i hver sit indlæg?

    SvarSlet
  2. fordi jeg ik magter det Leo :D Teach me?

    Og det havde jeg faktisk heller ik, men hun er tilsyneladende stadig stor i Tyskland...

    SvarSlet
  3. Jeg tænkte nok at det muligvis var noget med noget teknisk - det undrer mig bare, at du kan finde ud at at poste videoen, men ikke gøre det sammen med tekst? Bruger du en eller anden smart post-youtube-video-funktion jeg ikke kender?

    Anyway, jeg har (selvfølgelig...) for længe siden skrevet en guide om det at lægge youtube videoer på blogger - så den kan du jo se om den giver dig det du mangler.

    Ellers bare sig hvad problemet er ;)

    SvarSlet
  4. :D selvfølgelig har du da lavet sådan en.. I should have known;)

    Tak for guiden..

    Om jeg bruger en eller anden smart funktion? den hedder "share" og så er det ellers bare at trykke blogger, og så smider den det automatisk på ens blog...

    SvarSlet
  5. Ach, ja - det burde jeg havde vidst; og vidste det vel sådan set også. Men når Blogger ikonet ikke lige står fremme, tænker jeg ikke på der er flere end dem der vises.

    Er vist lidt analfabet omkring sociale medier.

    SvarSlet