tirsdag den 10. august 2010

ting der undrer mig i blogland...

Altså.. jo længere tid jeg er her, jo flere ting undrer jeg mig over! Der er mange pudsigheder, mange uskrevne regler, og en eller anden underliggende konkurrencementalitet som jeg bare ik fatter??

Jeg har helt holdt mig fra de der filosofiske overvejelser omkring hvorfor jeg blogger, fordi jeg VED hvorfor jeg gør det.. Tilgengæld kan jeg godt undre mig over hvorfor andre gør? Er det for at få opmærksomhed? Er det fordi de elsker at skrive? Er det fordi de er kørt fast i vanen, og har et "publikum" der forventer det af dem? Er det fordi de virkelig har lyst? eller er det en sur pligt?

Hvordan er det blevet til en konkurrence om hvor mange læsere, hvor mange hits man har? Er det fordi jeg er ung i det her miljø at det virker mærkeligt på mig? Eller er det bare min grundlæggende naivitet der gør at jeg bare ik fatter det?

Fordi jeg forstår det virkelig ikke....

Og så er der en ting mere. Det der med anonymiteten. Jeg er ikke synderlig anonym. Man kan sagtens finde ud af hvem jeg er hvis man vil. Og hvis der er nogen der kender mig, som tilfældigt falder over min blog, vil de heller ik være i tvivl om, at det er mig. Jeg forbeholder mig retten til at holde mit fjæs udenfor indtil videre, men det er fordi det stadig er nyt for mig. Der er allerede mennesker der kender mig som læser det jeg skriver. Men det ændrer ikke det jeg skriver. Fordi det jeg skriver ER mig. Nå men det var faktisk Morfars tvivl, der fik mig til at tænke over det her. Fordi den ene kommentar til hans indlæg kom fra en der kendte ham. Allerede der er anonymiteten vel forsvundet... eller hva? Fordi vi nu alle ved at hun kender den "rigtige" Morfar...

Sikken masse spørgsmål..

11 kommentarer:

  1. Jeg ved ikke om det er rigtigt at der er uskrevne regler i Blogland/blogosfæren.

    Eller rettere: det er der uden tvivl, jeg ved bare ikke om de handler om lige det du skriver.

    Grunde til at blogge er der vist næsten ligeså mange som der er bloggere, men du nævner da nogle ret gennemgående, tror jeg. For mit eget vedkommende er det lidt af det hele, og så var min blog også lidt tænkt som en form for FAQ i starten, da jeg fik så mange spørgsmål når jeg var i byen som Leoparddrengen - og jeg ikke går i byen for at snakke, men for at danse.

    Siden har den så fået sit eget liv, og det er en anden sag. Men der er ihvertfald ingen regel omkring den. (Muligvis er jeg så også et dårligt eksempel - da jeg begyndte at blogge havde jeg absolut ingen idé om den danske blogosfære; jeg fulgte et par amerikanske, men det var først efter 2-3 måneder jeg begyndte at kikke på de danske omgivelser.)

    Omkring anonymitet er der jo heller ingen regler - der findes blogs hvor folk er er ganske meget uanonyme, og så er der andre hvor anonymiteten nærmest er alfa & omega. For mit vedkommende hører det mest sammen med det at være superhelt...

    Og konkurrencen? Er der så meget konkurrence? Jeg synes egentlig ikke det er så galt. Jeg går ikke selv ret meget op i hvor jeg ligger i forhold til andre på det punkt.

    Men jeg skal gerne indrømme, at jeg synes det er interessant at se hvor meget jeg kan styre folk til bloggen udfra overskrifter og lignende. Jeg synes det er interessant at finde ud hvordan google med videre fungerer. (For eksempel er det meget sjovt at være øverst på søgninger på Medina Nøgen.

    SvarSlet
  2. Så vidt det nu er muligt at være anderledes (de fleste blogs skulle jo gerne afspejle bloggeren og derfor være individuel) så er din også anderledes Leo.
    Jeg mener ikke umiddelbart at der er uskrevne regler omkring de ting der undrer mig, det var nok forkert formuleret.. Det var mere en generel betragtning.
    As for det der med anonymiteten, så var det selve dilemmaet omkring hvor grænsen går for de forskellige, som jeg synes er interessant. Eksempelvis blev jeg overrasket over at du faktisk har lagt billeder ud af dig selv (i ung udgave) iført Leopparddragten:)

    Konkurrence.. ja det er der faktisk flere der går op i end jeg lige umiddelbart havde troet. Måske fordi jeg slet ik var klar over at det kunne betyde noget?

    Jeg forstår den der med Google, jeg kan også godt se det underholdende i det:-) Især når man leger med sådan nogle ting ligesom du gør...

    Hmm ved ik hvor meget mening det gav?

    SvarSlet
  3. Jojo, det gav fin nok mening :)

    Du kan såmænd også finde nyere billeder hos mig, i den nye dragt (og ihvertfald også en af de andre).

    SvarSlet
  4. Jamen så langt er jeg ik kommet endnu:) man starter jo fra begyndelsen!

    Og godt! Kender du ik det der med at man får skrevet noget, som man så egentlig ik helt selv er sikker på er sammenhængende?

    SvarSlet
  5. Jo, da det har aldrig været med jordbær flødeskum ovenpå?

    SvarSlet
  6. Det dér konkurrencestads har jeg også studset over. Eller i hvertfald på den måde, at jeg synes det er så underligt når folk laver en giveaway, så kan man få flere lodder i puljen ved at "melde sig som fast læser" eller linke til vedkommende på sin egen blog. Hvem gider, at folk har meldt sig som fast læser af ens blog bare fordi man kan vinde noget? Da hellere at de gjorde det af egen fri vilje fordi de synes man har en god blog! Tsk tsk tsk...

    SvarSlet
  7. Velkommen til blogland! Jeg er lige faldet tilfældigt over stedet her :-)

    Jeg ved ikke, om der ligefrem er regler i blogland, men konventioner og normer kan vi i hvert fald stable rimelig højt. I mine øjne er der dog ikke nogen grund til at gøre mere ud af det, end at de faste læsere helst skal føle sig velkomne. Alt andet kan flyttes, udfordres og leges med.

    Da jeg begyndte at blogge blev det meget åbenbart for mig, at blogosfæren har sine grupperinger og klikedannelser, nøjagtigt ligesom den fysiske verden. Dét kan godt være lidt svært at forholde sig til, for hvor passer ens egen blog så ind? Men sådan er vilkårene, for det dér sker er, at bloggere langsomt lærer hinanden at kende og finder sympati for nogen, mens de bryder sig mindre om andre. That's leif.

    Det jeg ville frem til var, at du for alt i verden bare skal blive ved med at skrive om det, du vil og på den måde, du bedst ka' li'. Så tiltrækker du de ægte læsere og holder din blog naturligt i live. Og så fuck 'reglerne'.

    SvarSlet
  8. Velkommen til! Og tak ;)

    Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at ændre bloggen, eller det jeg skriver, fordi det jo lige netop er den jeg er, som kommer til udtryk her!

    Men er faktisk rigtig glad for at høre at det ikke kun er mig der har bemærket de her ting..

    Fordi ja.. hvem gider ha læsere bare for at ha dem? Jeg er VILD med at der faktisk er 9 (velkommen til Joanna;)) som gider læse min blog.. Men jeg håber da de er her fordi de synes det er sjovt at læse det:)

    SvarSlet
  9. Jeg undrer mig også tit over de samme ting!

    Og jeg undrer mig også over, at der ikke kritiseres eller diskuteres mere med visse bloggere, når de skriver noget decideret lamt/uforskammet/dumt. Men det er jo sikkert også for at beskytte folks egen blog, så det bliver nogen gange lidt falsk, synes jeg. Folk vil hellere tie end at rage uklar med nogen - og hvor er det bare dansk.

    Men noget, som jeg undrer mig ekstra meget over er, at der findes så mange baby- og børneblogs med tusindvis af billeder af folks børn. Men de pågældende bloggere vil gerne selv være 'anonyme'. Men de stakkels børn bliver jo også ældre engang og kan så se, at de har været superstars på internettet allerede fra da de lå inde i deres mors mave og bare var en lille klump voksende kød. Så meget for anonymitet.

    Men ang. din blog, så tror jeg, du hurtigt får læsere, fordi du er så befriende ærlig, hvilket jeg også tidligere har rost dig for. Som du selv skriver, så har mange bloggere så mange filtre, at historierne nærmest bliver viklet ind i lag på lag af koder, at det bare er irriterende.

    SvarSlet
  10. Haha:D Den med børnene har også undret mig!!! Jeg forstår VIRKELIG godt hvorfor de har lyst til at dele deres børn med verden.. fordi hold nu op hvor de følelser man har for sine børn er altoverskyggende. Men det virker bare så underligt at de gør det imens de stadig selv er anonyme???? Og ærligheden? Tja jeg siger ihvertfald min uforbeholdne mening, og sætter virkelig pris på at mine læsere gør det samme, så jeg kan kun opfordre til at det fortsætter!

    Og tak... igen! :-)

    SvarSlet