mandag den 8. november 2010

og så kom man da i praktik.... igen.....

Fænomenet praktik er utroligt godt sådan rent teoretisk. Især når der er tale om Observationspraktik, som i teorien skal gøre os kommende lærere opmærksomme på de forskellige virkemidler læreren kan benytte i et klasselokale. Det er også meningen at vi skal identificere forskellige klasse"systemer" og lærer-elev relationer. Der var en ting mere.... men det har jeg glemt... FORDI! det er DØDSSYGT!!! Det er simpelthen dødssygt at sidde stille på en stol og "observere" en klasse. Måske er det kun mig, fordi jeg i forvejen har lærererfaring. Måske jeg forventer for meget. Måske gør jeg bare ikke det der kræves for at man skal lære af det. Måske. Jeg har ingen anelse... jeg ved bare at det er MEGET lidt jeg får ud af det!! Så jeg glæder mig helt vildt, til den første uges praktik her er overstået, og vi efter jul overtager klassen, og skal undervise dem "rigtigt". "Rigtigt" fordi det stadig ikke er nær den virkelighed vi kommer til at stå med som færdiguddannede. Vi er i praktik på en skole, som er den slags skole alle andre stræber efter. Hvor miljøet er HELT nyt og fuldstændig tidssvarende. Hvor skema og lærere går på kryds og tværs. Hvor læring er i højsædet, og alt støtter op omkring det. Det er noget nær de perfekte rammer for læring. Og jeg har undervist på en "almindelig" folkeskole. En af de der landsbyskoler hvor man står med gamle bøger og uden midler og stadig skal leve op til de "nye krav om læring" så jeg ved godt at virkeligheden ligger meget langt fra de priviligerede former vi oplever i praktikken. Derudover er der jo det faktum at vi i praktikken er afsted i en gruppe ( PÅ 4!!!) så vi står ALDRIG alene med klassen...

men på trods af alt det her.. så glæder jeg mig til at komme rigtigt igang! Fordi jeg har tænkt mig at nyde at være omgivet af luksusomgivelser, og vil bare prøve at udnytte muligheden. Den kommer jo formentlig ikke igen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar