mandag den 31. januar 2011

når grammatikken fejler...

Sidder i praktikken til en time, hvor en af mine medstuderende underviser i ordklasser, og opdager at 8. D da faktisk ved MEGET mere om grammatik end mig. På en skala fra 1-10 hvor pinligt er det så, at jeg som kommende dansklærer er dårligere til grammatik end de klasser som jeg skal ud og undervise? Det er pænt pinligt ik! Og jeg har prøvet.. jeg har virkelig prøvet! Problemet er at jeg sagtens kan finde ud af at formulere mig, både skriftligt og mundtligt. Jeg ved hvordan sætninger skal sættes op, og jeg har en fornemmelse for hvad der er rigtigt og forkert. Jeg kan ”høre” det. Og på mange andre områder er det her sprogøre en KÆMPE fordel. Men i den her sammenhæng, hvor jeg skal kunne forklare reglerne bag. Hvorfor det ord er en præposition, hvilke regler der gælder, og hvordan eleverne kan genkende og bruge dem.. der er det virkelig en ulempe. Det har aldrig været en nødvendighed for mig at sætte mig ind i det her. Så jeg er elendig til det… og jeg skal lære det nu! De næste to år skal jeg have hhv. religion og geografi, så der er grammatik af gode grunde IKKE noget der bliver vægtet. Jeg skal simpelthen fatte det nu. Og det gør jeg ikke. Jeg har terpet samtlige regler, jeg har lavet sætningsanalyse, og sat sætninger ind i et sætningsskema. Men det hjælper ik… så hvad gør jeg nu? Jeg aner det simpelthen ikke.... men hvor synes jeg da, det er vanvittigt pinligt, at skulle komme ud og undervise elever, i noget jeg er SÅ dårlig til!!

4 kommentarer:

  1. Jeg forstår dit problem, jeg føler mig bestemt heller ikke hjemme i de formelle regler for dansk grammatik - hvorfor dog interessere sig for det, når man alligevel kan det?

    For mit vedkommende tror jeg nok det meste grammatik jeg har styr på, faktisk stammer fra tyskundervisning. Så du kunne jo prøve at gå til latin eller noget, hvor grammatikken er en naturlig nødvendighed. Det ville så måske hjælpe til analysen af det danske. (Iøvrigt kan latin på mange områder være godt at kunne noget af - det ærgrer mig stadig i dag, at det blev fjernet fra skoleskemaet et par år før jeg ellers skulle have haft det.)

    Ellers har jeg naturligvis også givet mit eget bidrag til grammatikken, men det er muligt det blot vil forvirre mere end det gavner.

    SvarSlet
  2. tja jeg havde faktisk fransk i folkeskolen, det hjalp ikke så synderligt meget, og tysk på HF (hvor man kunne snige sig udenom en skriftlig eksamen) og kan bare slet ik finde tid eller overskud til at skulle lære et nyt sprog.. det var faktisk ellers en rigtig god ide! Jeg synes også Latin er utroligt spændende.. lidt ligesom oldtidskundskab.. det gad jeg altså godt ha haft!!

    SvarSlet
  3. Latin kan godt hjælpe, hvis man virkelig har tid, overskud og lyst til at sætte sig ind i det!
    Men ja, grammatik er forfærdelig og hvordan kommer vi til at kunne undervise i det? Jeg tror aldrig jeg vil opnå det jeg ønsker mht grammatikken. Jeg tror jeg må forberede hver enkel grammatiske udfordring fra gang til gang, når det kommer op. Når jeg skal rette stile, må jeg de først 100 gange slå op for at finde ud af hvad eleven skal tænke på for at gøre sin sætning korrekt.
    Engang - på et eller andet tidspunkt! Så må der være noget af grammatikken der sætter sig fast!
    Vi må bare TRO på det :)

    SvarSlet
  4. Faldt lige over dit indlæg, og jeg ved ikke om du læser det -jeg kan se du ikke har været aktiv noget tid- men når du står i den virkelige verden, og selv skal forklare 8.D om ordklasser, hovedsætninger, ledsætninger, verballed, subjektsprædikater, adverbialled og så videre, så læser du om det, sætter dig ind i det, og famler dig frem de første par gange. Når du har gjort det et par gange, så kommer forståelsen, og SÅ er den der.
    Det skete i hvert fald for mig. Der er ikke noget som en god gang Deweysk Learning By Doing :-)
    held og lykke.
    Kh Anne Lotte

    SvarSlet